Konsep
pasar membawa kita kembali kepada konsep pemasaran. Pemasaran berarti bekerja
dengan pasar untuk mewujudkan transaksi potensial guna memuaskan kebutuhan dan
keinginan manusia.
Jika
satu pihak lebih aktif mencari pertukaran daripada pihak lain, dinamakan pihak
pertama sebagai pemasar dan pihak kedua sebagai pembeli. Pemasar adalah
seseorang yang mencari satu atau lebih calon pembeli yang akan terlibat dalam
pertukaran nilai. Calon pembeli adalah seseorang yang diidentifikasi oleh
pemasar sebagai orang yang mungkin bersedia dan mampu terlibat dalam pertukaran
nilai.
Pemasar
dapat bertindak sebagai pembeli atau penjual. Sebagai contoh, beberapa orang
ingin membeli sebidang tanah yang akan dijual. Tiap calon pembeli akan berusaha
memasarkan diri mereka kepada penjual. Pembeli-pembeli ini sesungguhnya sedang
melakukan pemasaran. Dalam situasi di mana kedua belah pihak secara aktif
mencari pertukaran, keduanya adalah pemasar, dan situasi tersebut merupakan
salah satu pemasaran timbal balik.